Ćwiczenie z głową

Wielu z nas marzy o pięknej sylwetce i wysportowanym ciele. Nie jest to cel łatwy do zrealizowania, jednak i nie jest nieosiągalny. Jeśli dobrze przygotujemy sobie plan i wyznaczymy cele, szybko i z dużą satysfakcją osiągniemy wymarzone efekty. Oczywiście będzie to od nas wymagać wielu wyrzeczeń i wysiłku, jednak efekty powinny nam to zrekompensować.

Jak przygotować się do ćwiczeń?

Jeśli do tej pory nigdy nie ćwiczyliśmy, powinniśmy się do tego odpowiednio przygotować, żeby czasem nie wyrządzić sobie krzywdy. W internecie można znaleźć wiele lektur dla sportowców, jednym z bogatszych źródeł literatury tego typu jest ten antykwariat internetowy – www.kalinoteka.pl/2767-sport-i-rekreacja. Na tej stronie można znaleźć wiele ciekawych tytułów, od tych przeznaczonych dla dzieci, po te dla bardziej zaawansowanych osób.

Dobrze dobrany poradnik, najlepiej taki z obrazkami, potrafi bardzo ułatwić życie i pomóc w doborze nie tylko odpowiednich ćwiczeń, ale także odpowiedniej diety. W wielu przypadkach takie książki są pisane przez profesjonalnych trenerów, dzięki czemu wiedza jaką z nich czerpiemy jest rzetelna i treściwa i daje gwarancje nie tylko sukcesu, ale i bezpieczeństwa.

Jak dobrać ćwiczenia do stanu zdrowia?

Ćwiczenia powinny być dobrane do naszej aktualnej kondycji i stanu zdrowia. Jeśli nie ćwiczyliśmy od dawna, warto przed przystąpieniem do ćwiczeń zrobić sobie test wytrzymałości, żeby mieć obraz tego w jakiej kondycji się znajdujemy. Test wykonuje się dość prosto:

  1. Zmierz swoje tętno gdy jesteś w spoczynku i jesteś wypoczęty. Zapisz liczbę uderzeń serca na minutę.

  2. Wykonuje energiczne ćwiczenia prze 1minutę. Może to być skakanie na skakance, bieg, lub pajacyki.

  3. Zmierz swoje tętno po tym wysiłku. Zapisz wynik na kartce wraz z aktualna godziną (z dokładnością do sekundy)

  4. Mierz cały czas liczbę uderzeń, do momentu w którym ich liczba nie będzie równa liczbie uderzeń serca sprzed fazy gdy zacząłeś wykonać ćwiczenia (patrz pkt 1). Zapisz ile czasu zajęło wyrównanie tętna.

Dzięki temu będziesz wiedzieć jaki jest stan Twojej kondycji. Akceptowalny wynik tego testu to około 20sekund. Jeśli czas jaki potrzebował Twój organizm to powrotu do punktu wyjścia jest większy, znaczy to, że Twoja kondycja nie jest najlepsza, im wyższy czas tym organizm bardziej się męczy. Jeśli nasz wynik jest bardzo wysoki warto przed przystąpieniem do jakichkolwiek ćwiczeń skonsultować się z trenerem lub innym specjalistą by mieć pewność, że ćwiczenia nie zrobią nam krzywdy.

Dobierz ćwiczenia do potrzeb organizmu

W zależności od tego w jakiej kondycji jesteśmy powinniśmy dobrać bardziej lub mniej intensywne ćwiczenia. Osoby ze słabą kondycją powinny zacząć od 10-15min ćwiczeń dziennie, aby polepszyć swoje krążenie. Z każdym dniem czas treningu powinien się wydłużać.

Jak często ćwiczyć?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Zależy to od bardzo wielu czynników. Warto jednak pamiętać by nie przedobrzyć i o ile nie jesteśmy zawodowymi sportowcami, dobrze ograniczyć liczbę treningów do maksymalnie 3dni w tygodniu, aby nie przeciążać zbytnio organizmu.